חיפוש

ניצול יחסי עובד מעביד – מה שכדאי לדעת

כשמדובר על יחסי עובד-מעביד עוסקים בכל החוקים הנכנסים תחת הקטגוריה של יחסי עבודה והזכויות להם זכאי העובד.

במקרים מסוימים היחסים הללו מנוצלים על ידי המעסיק.

המאמר יפרט כל מה שכדאי לדעת בנושא.

 

מהם יחסי עובד-מעביד?

היחסים בין עובד למעביד נקבעים בחוזה העבודה. בחוזה נכתבים החובות של המעביד כמו שעות העבודה, השכר, תשלום על דמי הבראה, ביגוד, חופשה ופיצויי פיטורין. גם כאשר אין חוזה ממשי ישנן זכויות סוציאליות מסוימות המגיעות לעובד השכיר כאשר מדובר ביחסי עובד-מעביד. עם זאת, החוק לא מגדיר בפירוש מהם היחסים. הגוף המוסמך לעשות זאת  על פי מבחני פסיקה הוא בית הדין לעבודה. בית הדין יבחן את הכפיפות של העובד למעביד, את הקשר האישי ביניהם, את ההשתלבות, בחינת המקרה לגופו ועוד. כאשר המבחנים הללו מופרים ניתן לתבוע את המעסיק במידה וניצל לרעה את יחסיו עם העובד.

 

ניצול יחסי עובד-מעביד

במידה והמבחנים מראים שישנם יחסים בין עובד למעביד חשוב לדעת מתי הם מנוצלים לרעה. מקרים בהם ישנם יחסי מרות של המעסיק או בעלי סמכות אחרים הם ניצול לרעה של היחסים. למשל, מערכת יחסים מינית גם אם היא בהסכמה יכולה להתפרש כניצול מרות, משימות או בקשות אישיות שאינן קשורות למהות העבודה תוך איום שהעובד יאבד את משרתו במידה ולא יבצע אותן. כלומר, כל מה שהוא בגדר שליטה או השפעה על העובד באמצעות סמכות ישירה או עקיפה הוא ניצול.

 

הפיצוי על ניצול יחסים לרעה

כשמדובר על הטרדה מינית העבירה היא עבירה פלילית וניתן לתבוע פיצוי ללא הוכחת הנזק. כך גם בנושאים של סחיטה באיומים, הצעות בעלות אופי מיני, התייחסות משפילה לעובד בנוגע למיניותו ולנטיותיו, התנכלות וכד'. במידה והעובד מגיש תלונה והמעסיק פועל להרעת תנאיו בעקבות התלונה, הדבר חמור פי כמה וכמה. על מנת לקבל את הפיצוי והזכויות בכל הנוגע לניצול יחסי עובד-מעביד יש להגיש תביעה משפטית באמצעות עורך דין דיני עבודה. תוכלו למצוא באתר https://liatfaigel-law.co.il מידע נוסף בנושא. עורך דין הבקיא בדיני עבודה ומכיר את ההתנהלות המשפטית יסייע לכם בייעוץ ובייצוג הולם בבית המשפט על מנת שתקבלו את הפיצוי המרבי.

 

ניצול יחסי מרות

כפי שנאמר יחסי מרות נעשים כאשר הצד המוטרד מביע התנגדות ליחסים מבלי צורך להוכיח את הנזק. הניצול נבחן כאשר ישנם פערי כוחות בין העובד למעביד, הפרש גילים, ניצול המשפיע על מעמד העובד ועתידו המקצועי ומי יזם את היחסים. כל אלו מספיק לכשעצמם להוכיח שהיו יחסי מרות בין העובד למעביד. גם אם המעסיק מוכיח שהיחסים היו מוסכמים או ביוזמת העובד אין זה אומר שלא היה ניצול של יחסי המרות. לסיכום, במקרה של ניצול לרעה ביחסי עובד-מעביד אל תהססו ופנו מייד לסיוע של עורך דין דיני עבודה.

 

פטיש
פטיש

אולי תאהבו גם את

ניצול יחסי מרות בצבא

בעבר, הטרדות מיניות בצבא היו נפוצות במיוחד ואף נתפסו כדבר מקובל במידת מה. לפני כשלושים שנה, המחוקק הישראלי החליט להיאבק בתופעת ההטרדות המיניות בכלל ובהטרדות

קראו עוד »
עורך דין צוואות
מה חשוב שיופיע בצוואה?

צוואה היא מסמך משפטי המתאר את רצונותיו של אדם לגבי חלוקת נכסיו וטיפול בתלויים בו לאחר פטירתו. בעת עריכת צוואה, יש חשיבות מכרעת לכלול מרכיבים

קראו עוד »