חיפוש

מהי השפעת הרבנות בגירושין?

הרבנות ומוסד הנישואין קשורים ביניהם קשר הדוק, מאחר וזהו הגוף שבו נרשמים לנישואין וגם מתגרשים, במסגרת הדיונים בבית הדין הרבני. אלא שללא הסכמה הנישואים בין יהודים לא יגיעו לקיצם ולכן במובן הזה לרבנות יש השפעה מכרעת על ההתנהלות בתוך התא המשפחתי: לעתים היא תכתיב גירושין בהסכמה, אך לעתים קרובות מידי היא גם תאלץ לכפות אותם.

 

השפעת הרבנות על "מירוץ הסמכויות"

תביעת גירושין שהוגשה לבית הדין הרבני (הרבנות) מוגדרת כבקשת גט. היא מתקבלת בעקבות העובדה שאחד הצדדים מעוניין להתגרש אך השני מסרב. הצד התובע יוכל לכרוך במעמד תביעתו גם סוגיות נוספות שרובן בסמכויות בתי משפט אחרים ובראשם בית המשפט לענייני משפחה כמו חלוקת הרכוש, ענייני המשמורת והסדרי הראייה. כריכה זו תמנע דיון בנושאים אלו בבית הדין למשפחה בעתיד ולכן נהוג לומר שמי שתובע ראשון הוא בעל היתרון.

 

ניהול גירושין בהסכמה

בית הדין הרבני שדן לעניין הגט יוכל לדון בהסכמי גירושין בהסכמה שאין בהם צורך בניהול תביעה. אך כאשר בני הזוג אינם מסכימים ביניהם לגבי הגירושין, הם יאלצו את הצד המעוניין בפירוק הזוגיות להגיש תביעת גירושין מסודרת. התביעה היא צעד משמעותי וחשוב, מכיוון שהיא מבטאת החלטה בלב שלם ויהיה צורך לגייס לטובתה ראיות ותיעוד לגבי רכוש משותף ולעתים גם בנוגע ליחסו של בן הזוג.

 

ייצוג משפטי ברבנות

מומלץ להיעזר בהגשת התביעה בעורך דין שמכיר את מורכבותם ועמדותיהם של הדיינים ברבנות ויוכל לסייע לצד התובע במגוון דרכים לרבות קבלת הגט המיוחל, תביעת הכתובה, איסוף ראיות המצביעות על חובת הרבנות לכפות את הגט מכוח החוק, הגשת סעדים וכן הלאה. הטענות האפשריות מגוונות מאוד ונעות על פני מספר רב של היבטים – מבגידה ועד התעללות מכל סוג.

 

טענות אפשריות לקבלת הגט

התובעים יחתרו לקבלת הגט במגוון נושאים כמו טענה לעקרות, סירוב לקיום יחסי מין, חריגה במכוון ממצוות היהדות, גילויי אלימות, נסיבות המתפרשות כבגידה,  מאיס עלי, חוסר אפשרות או סיכויים לשלום בית, התמכרות בן הזוג לאלכוהול, סמים או הימורים ואף הצגת הוכחות לכך שהנישואין מלכתחילה היו אסורים על פי הדין הדתי.

 

סמכויות הרבנות לאילוץ במתן הגט

אם בני הזוג עדיין מסרבים לגט, בכוחו של בית הדין הרבני להטיל סנקציות על הסרבן כמו: עיכוב יציאה מהארץ ושלילת רישיון הנהיגה, חיוב במזונות גבוהים עד למתן הגט, מניעה מקבלת מינויים למשרות ציבוריות ובמקרים חמורים גם היטל מאסר לתקופה של עד 10 שנים בפועל באופן מצטבר. בית הדין יכול לחייב גט גם כאשר אחד הצדדים מפר את תנאי שלום הבית ולהורות על מכירת הבית.

 

לסיכום

הרבנות בעיקרה נועדה כדי לטפל בכל היבטי הנישואין והגירושין ובסמכותה לקדם או לדחות את קבלת הגט. לטובת קידום הנושא בדרך המוצלחת ביותר וניהול הליך חלק וקצר, ניתן לתאם פגישת ייעוץ עם עורך דין שמחי.

חוזה נישואין
חוזה נישואין

אולי תאהבו גם את

ניצול יחסי מרות בצבא

בעבר, הטרדות מיניות בצבא היו נפוצות במיוחד ואף נתפסו כדבר מקובל במידת מה. לפני כשלושים שנה, המחוקק הישראלי החליט להיאבק בתופעת ההטרדות המיניות בכלל ובהטרדות

קראו עוד »
עורך דין צוואות
מה חשוב שיופיע בצוואה?

צוואה היא מסמך משפטי המתאר את רצונותיו של אדם לגבי חלוקת נכסיו וטיפול בתלויים בו לאחר פטירתו. בעת עריכת צוואה, יש חשיבות מכרעת לכלול מרכיבים

קראו עוד »