חיפוש

עברתי מעצר שלא כחוק – כיצד אני מתמודד עם זאת?

כמו בכל מדינה דמוקרטית והגונה בעולם, גם למשטרה יש חוקים ונהלים לפיהם היא חייבת להתנהל. לכל מעצר ופעולה משטרתית יש מגוון נהלים, חוקים ואיסורים מהם על השוטרים להימנע. אבל מה קורה כשהמשטרה במקום לשמור על החוקים, מפרה אחד מחוקיה בעצמה ומבצעת מעצר שלא באופן חוקי? הדבר עלול להתרחש ובצער רב לא כל שוטר ימלא אחר נהליו בדיוק המתבקש והחוקי.

כדי להתמודד עם מקרים כאלה יש צורך לדעת את זכויותינו ולהבין מה הם הנהלים החוקיים שעל השוטרים לקיים. ברגע שהיה מודעים לכך, נוכל לתבוע ולהתלונן בהתאם. לפניכם כל מה שצריך לדעת על התמודדות עם מעצר שלא כחוק.

 

מה החוקים והנהלים של המשטרה בעת מעצרים?

כדאי להבין האם הנהלים שהפעילה המשטרה נגדכם והאם המעצר והעיכוב שכפו עליכם הוא חוקי ועומד בנהלים, עליכם להכיר בזכויות שלכם. חשוב מאד להבין מה הזכויות שלכם בעת לקיחה למעצר, כדי לעמוד על זכויותיכם ולהתלונן ולתבוע במקרה של הפרת זכויותיכם הבסיסיות באופן בלתי חוקי.

 

את מי מותר לעכב ולעצור?

על פי חוקי ונהלי המשטרה בחוק, למעשה לכל שוטר היכולת לבצע עיכוב ולקחת אדם לתחנה, במידה והיא רואה באדם הזה כחשוד או כעד לעבירות מסוימות. כך שבעצם, לשוטר היכולת החוקית להפעיל שיקול דעת ולעכב אדם למעצר לפי ראייתו ורצונו.

 

לכמה זמן מותר לעכב ולעצור אדם?

זוהי זכות שעליכם להיות מעורים בה, כדי לוודא שלא עוצרים אתכם לזמן רב באופן בלתי חוקי ובניגוד לנהלים. כך תוכלו להבין מתי העצירה כנגדכם עומדת בחוקים ומתי יש צורך להתלונן ולהגן על זכויותיך. במידה ואין אישור מתאים לעצירתכם, מותר לעצורכם למשך 3 שעות בלבד.

 

האם המשטרה מחויבת ליידע אתכם במטרת מעצרכם?

מעצר של חשוד ומעצר של עד, שונים לגמרי ובעלי מטרות שונות. בהתאם יש לכם זכויות שונות בכל סוג של מעצר. בעוד והמעצרים והעיכובים נעשים גם בנוגע לעדים וגם בנוגע לחשודים, לכל סוג של מעצר יש נהלים שונים ובמידה ואתם עצורים כחשודים, יהיו לכם זכויות שונות מהזכויות שניתנות לעדים בעת המעצר.

במידה ואתם נעצרים כחשודים, על החוקר להזהיר אתכם בכך מיד עם תחילת החקירה. זאת משום שאדם הנחקר כחשוד, יכול לצאת מהחקירה כנאשם ויש ליידע אותו בכך ובמטרת החקירה. במידה והשוטרים במעצר מסרבים להסביר לכם מה החשדות נגדכם ולמה נעצרתם – מומלץ להתעקש ולקבל את המידע מאחר וזו זכותכם ובמידה ולא ניתן, כדאי לממש את הזכות להתייעץ עם עורך דין.

 

כעת כשאתם מודעים לזכויותיכם – כיצד להתמודד כשהמשטרה מבצעת מעצר שלא כחוק?

ככל שתהיו מודעים לזכויותיכם כך תוכלו להיות ערים להפרתן ותוכלו להתלונן ולעמוד עליהן. במידה ואתם שמים לב כי עברתם מעצר שלא כחוק ובצעו נגדכם פעולות שנוגדות את נהלי וחוקי המשטרה, הגישו תלונה. כדי להגן על עצמכם מומלץ לפנות לעורך דין פלילי כדוגמת https://www.plili.org.il. לתלונותיכם ותביעתכם עשויות להיות השלכות על פסילת ראיות בתיק ונקיטת הלכים נגד השוטרים שעברו על החוק.

איש אזוק

אולי תאהבו גם את

ניצול יחסי מרות בצבא

בעבר, הטרדות מיניות בצבא היו נפוצות במיוחד ואף נתפסו כדבר מקובל במידת מה. לפני כשלושים שנה, המחוקק הישראלי החליט להיאבק בתופעת ההטרדות המיניות בכלל ובהטרדות

קראו עוד »
עורך דין צוואות
מה חשוב שיופיע בצוואה?

צוואה היא מסמך משפטי המתאר את רצונותיו של אדם לגבי חלוקת נכסיו וטיפול בתלויים בו לאחר פטירתו. בעת עריכת צוואה, יש חשיבות מכרעת לכלול מרכיבים

קראו עוד »