חיפוש

חג החנוכה – הסיפור ההיסטורי

לקראת חג החנוכה בכל שנה ושנה מספרים את הסיפור ההיסטורי של החג בבתי הספר, בגנים ובבתי ישראל על מנת להנחיל את מצוות החג לילדים ולקיים את המנהג של הדלקת הנרות בחנוכייה. קבלו את הסיפור ההיסטורי של חג החנוכה.

 

על הניסים ועל הנפלאות

הסיפור ההיסטורי של חג החנוכה עובר מדור לדור כחלק מהמורשת והמסורת של העם היהודי. בחג החנוכה נהוג להדליק בכל יום נר בחנוכייה המקשטת את שולחן החג או את אדן החלון ולהיזכר בנס פך השמן, בניסים ובנפלאות על מנת להנחיל את מנהגי החג לילדים. מלבד הדלקת נרות, בכל שמונת ימי החג נוהגים גם לאכול לביבות וסופגניות, להעניק מעות חנוכה, לתרום צדקה ולשחק בסביבונים.

הילדים צריכים להבין מדוע מנהגים אלו חשובים כדי שהחג יהיה משמעותי והם יוכלו להעביר את המצוות לדור הבא. בנוסף, חשוב לערוך את שולחן החג כהלכתו ומומלץ להשתמש בכלי כסף טהור מהודרים שישרו לחג את האווירה המיוחדת שלו. כלי כסף כאלו ניתן להשיג באתר https://www.hadadbros.com/חנות/חגיישראל/חנוכה/.

 

הסיפור ההיסטורי של חג החנוכה

הסיפור ההיסטורי מספר על ניצחון המכבים על היוונים, מעטים מול רבים וניצחון האור על החושך. לפני שנים רבות בישראל עמד בית המקדש בו הייתה מנורת הזהב הקדושה אותה נהגו להדליק. בימים הללו שלטו היוונים בארץ וחייבו את היהודים להאמין ולהתפלל לפסלים ואללים ביחד עם איסור לאמונה באל אחד ואיסור לקיום מצוות.

השליט היווני אנטיוכוס הוציא חוקים נוקשים בדרכו לכיבוש ירושלים ולא גילה סובלנות כלפי היהודים. היוונים רמסו כל דבר בדרכם עד שהגיעו לבית המקדש ושברו את מנורת הזהב. הם ניפצו את כדי החרס שהכילו שמן זך להדלקת המנורה והעמידו בבית המקדש פסל של אל. באותו רגע על כל יהודי היה להתייוון, להתפלל לפסל ולהפסיק לקיים את המצוות היהודיות, ואם לא מות יומת!

כאשר הבשורות הקשות הגיעו למודיעין החליטו משפחת הכוהנים שבראשה עמד מתתיהו לצאת למלחמה נגד היוונים ולשחרר את בית המקדש. בניו המכבים התחבאו בהרים והחלו להתאמן לקראת הקרבות שבראשם עמד יהודה המכבי לצד אחיו. על פי הסיפור ההיסטורי המכבים ניצחו את היוונים למרות שהיו מעטים וחנכו את בית המקדש מחדש. ביחד עם זאת הם לא יכלו להדליק את המנורה מכיוון שכל השמן נשפך. ואז קרה הנס!

 

נס גדול היה פה

בבית המקדש התגלגל פך שמן קטן שנותר בו שמן שהספיק להדלקת הנרות במשך 8 ימים ו-8 לילות. גילוי הפך היה הנס הגדול, מה שהביא לחגיגות הניצחון ולחנוכת הבית.

זוהי הסיבה שמדליקים את החנוכייה במשך 8 ימים רצופים וחוגגים את החג. לשמן יש משמעות גם בטיגון הלביבות והסופגניות שאף הן הפכו לחלק ממנהגי החג. מכיוון שפך השמן התגלגל באורך נס, הילדים נוהגים לסובב סביבונים עליהם כתובות האותיות הראשונות של "נס גדול היה פה". חג שמח!

חנוכייה בחלון בית
חנוכייה בחלון בית

אולי תאהבו גם את