חיפוש

כל מה שחשוב לדעת על עוסק מורשה – מדריך

במדינת ישראל יש סוגים רבים של עובדים. אנשים שמעוניינים לעבוד בתור עצמאים, צריכים לעשות זאת לפי מה שמאפשר החוק בישראל. בישראל, ניתן לעבוד בתור עצמאי, בין היתר במסגרת של עוסק מורשה, שצריך לעמוד בתנאים מסוימים מטעם החוק. תוכלו לקרוא עוד על כך במדריך לעוסק המורשה.

 

מהו עוסק מורשה?

קיימות מספר צורות עוסק במדינת ישראל. עוסק, בישראל, הוא מי שעובד בתור עצמאי לפי המסגרות השונות שמאפשר החוק. בין היתר, ניתן לעבוד בישראל כעוסק מורשה. אדם שמעוניין להתפרנס כעצמאי ולא כשכשיר, יכול לעשות זאת במסגרת הזאת. עצמאים, לעומת שכירים, צריכים לעמוד תחת רגולציות יותר נוקשות מטעם המדינה, שקשורות בעיקר לעניין הרישום ולעניין המס. רואה חשבון לעוסק מורשה יכול לסייע לעוסק המורשה בעניינים הללו, כמו גם בענייני החשבונות שעליו לנהל.

 

גביית מע"מ

עוסק מורשה מחויב לגבות מע"מ (מס ערך מוסף) מהלקוחות שלו. בישראל המע"מ הוא מס שעומד על גובה קבוע – 17%. העוסק עושה זאת באמצעות הוספת 17% למחיר של השירות או של המוצר אותו הוא מספק ללקוח שלו. על העוסק המורשה להציג מראש את המחיר המלא, אותו צריך לשלם הלקוח.

 

מקצועות מחייבים

עצמאים שמעוניינים לעבוד בתור עוסקים מורשים, לפעמים מחויבים לעשות זאת בגלל המקצוע שלהם. החוק קובע מספר מסוים של מקצועות שעיסוק בהם בתור עצמאי אינו יכול להתבצע, אלא במסגרת של עוסק מורשה. למשל, רופאים, פסיכולוגים, מרצים, חוקרים פרטיים, אגרונומים, וטרינרים, מנהלי חשבונות ומתורגמנים חייבים לעסוק בתור עוסקים מורשים, אם הם מחליטים לעבוד כעצמאים.

 

מתי עוסק פטור הופך לעוסק מורשה ולהפך?

ישנן מקצועות שאינם מחייבים את העצמאי לעבוד במסגרת של עוסק מורשה. במקרים הללו, מה שיקבע את היותו של העצמאי עוסק מורשה או עוסק פטור, הוא גובה ההכנסה שלו. אם הוא מכניס מעל תקרה מסוימת, שמשתנה באופן שנתי, הוא יהיה חייב לעבוד במסגרת של עוסק מורשה.

 

פתיחת תיק במע"מ ותשלום דמי ביטוח לאומי

לפני שמתחילים לעבוד בתור עוסקים מורשים, יש צורך להסדיר עניינים שונים מול הרשויות. יש לפתוח תיק במע"מ כדי לעבוד בתור עוסקים מורשים. כמו כן, יש צורך בהסדרת התשלום של דמי הביטוח הלאומי החודשיים.

 

קיזוז מע"מ

עוסק מורשה, לעומת עוסק פטור, יכול לקזז הוצאות שונות. בין היתר, הוא יכול לקזז מע"מ מההוצאות השונות שיש לו לטובת העסק שלו, כמו מזון שהוא רוכש לטובת העיסוק או רהיטים שהוא רוכש לטובת העבודה שלו.

 

סיוע מאיש מקצוע

הנהלת החשבונות של עוסק פטור נחשבת למורכבת באופן יחסי לעצמאי הממוצע, בטח ביחס לעצמאים שעובדים בתור עוסקים פטורים. לכן, כאשר רוצים לקזז מע"מ, לגבות מע"מ בצורה נכונה או להגיש דו"ח למס הכנסה, מומלץ לקבל סיוע מאיש מקצוע, כמו רואה חשבון.

רואה חשבון לעוסק מורשה

אולי תאהבו גם את

דירוג אשראי
איך לתקן BDI 

מערכת נתוני האשראי המוכרת לנו, אוגרת מידע על כל אזרח ישראלי בהתאם לחוק נתוני האשראי. הבעיה היא שהיא מדרגת את הנתונים המצטברים אצלה וכך היא

קראו עוד »