חיפוש

הקלה בעונש במשפט פלילי – מתי זה אפשרי?

כאשר מדובר על משפט פלילי, לא תמיד מערכת המשפט בכלל והשופטים בפרט יהיו מעוניינים לתת לאדם שנמצא אשם בפלילים את העונש החמור ביותר האפשרי לפי ספר החוקים. לרוב, יעדיפו השופטים להקל בעונש, אם יינתנו להם הסימנים או ההוכחות שיש לכך צידוק כלשהו.

יש לזכור שבעת גזירת העונש יש מספר רב של פרמטרים המשפיעים על שיקול דעתו של השופט. אחד הפרמטרים החשובים הוא האפשרות של אשם בפלילים להשתקם.

 

הקלה בעונש במקרה של היעדר עבר פלילי

אחד המקרים הנפוצים ביותר בהם ניתן לראות הקלה בעונש לאנשים שהואשמו בעבירות פליליות, היא במקרים של היעדר עבר פלילי. כאשר השופטים פוסקים בעניין זה או אחר, הם כאמור רואים צורך להביא לידי ביטוי בהחלטתם לגבי ענישה, את האפשרות של אדם להשתקם.

משום שהכלא לדוגמא הוא לא תמיד המקום הטוב ביותר לכולם כדי להשתקם, שופטים רבים לא מרבים לקבוע ענישה בדמות כליאה לנאשמים, ובוחרים באפשרויות אחרות, מקלות יותר. זה קורה בדרך כלל כאשר לנאשם אין עבר פלילי קודם, וקשה לטעון שהוא מתנהג בניגוד לחוק מאז ומעולם, או שכך הוא ימשיך לנהוג לאורך כל חייו.

על כן, במקרה ואדם הוא אכן נטול עבר פלילי, ניתן להתחשב בכך ולהקל בענישה. להבנה רחבה יותר של הנושא – היכנסו אל הקישור הבא https://www.plili.org.il.

 

הודיה בעבירה

כאמור, האידיאל אותו רואים השופטים בבית המשפט הפלילי לנגד עיניהם הוא האידיאל של שיקום אנשים שעברו עבירה או עבירות פליליות. השיקום הוא גם ברמת ההתנהגות, שצריכה להיות נטולת רבב וקשר לעולם הפלילי, במיוחד כאשר מדובר על אנשים שעברו עבירות פליליות. בנוסף, יש חשיבות גם למצב הנפשי שבו נמצא הנאשם.

מבחינת בית המשפט, עדות להתפתחות נפשית והכרה אמיתית וכנה של הנאשם בכך שביצע מעשים לא חוקיים, טמונים בהודיה בדבר עבירה. נאשם בפלילים שלא מודה שביצע עבירה ולבסוף יימצא כי הוא אכן אשם בביצועה, ככל הנראה יקבל בבית המשפט גזר דין קשה יותר. לעומת זאת אדם שהודה שביצע עבירה ואף יביע חרטה וכוונה לשנות את הרגליו, יזכה ככל הנראה להקלה בעונשו.

 

נסיבות אישיות

לעיתים בית המשפט מקל בעונש כאשר מדובר על נאשמים שמגיעים מתוך מצוקה אישית. לדוגמא, מצב סוציו-אקונומי קשה במיוחד עשוי להביא את השופטים להקל בעונש שייקבע לנאשם. בנוסף, במקרה ומשפחתו של הנאשם תלויה בו מבחינה כלכלית, ייתכן ובית המשפט ייבחר להקל בעונשו בגין הנסיבות המשפחתיות.

 

מה קורה במקרים של עבירות נפוצות?

חשוב לדעת שבמקרים של עבירות נפוצות, בית המשפט בוחר לרוב שלא להקל בעונשו של הנאשם, מתוך מטרה להרתיע את הקהל מלבצע את העבירות. לדוגמא, בתקופה הנוכחית מקרים של גניבת רכבים הם שכיחים במיוחד. על כן, כיום בית המשפט לא נוטה להקל על נאשמים במקרים כאלה.

משפט פלילי

אולי תאהבו גם את

ניצול יחסי מרות בצבא

בעבר, הטרדות מיניות בצבא היו נפוצות במיוחד ואף נתפסו כדבר מקובל במידת מה. לפני כשלושים שנה, המחוקק הישראלי החליט להיאבק בתופעת ההטרדות המיניות בכלל ובהטרדות

קראו עוד »
עורך דין צוואות
מה חשוב שיופיע בצוואה?

צוואה היא מסמך משפטי המתאר את רצונותיו של אדם לגבי חלוקת נכסיו וטיפול בתלויים בו לאחר פטירתו. בעת עריכת צוואה, יש חשיבות מכרעת לכלול מרכיבים

קראו עוד »