חיפוש

ניצול יחסי מרות בצבא

בעבר, הטרדות מיניות בצבא היו נפוצות במיוחד ואף נתפסו כדבר מקובל במידת מה. לפני כשלושים שנה, המחוקק הישראלי החליט להיאבק בתופעת ההטרדות המיניות בכלל ובהטרדות המיניות בצבא בפרט. במסגרת מאבק זה, קבע החוק הוראות נוקשות יחסית ביחס לניצול יחסי מרות בצבא. במאמר זה אציג לכם הוראות אלו וכן אדון בהשלכות של ניצול יחסי מרות בצבא.

 

תופעת ניצול יחסי מרות בצבא

ניצול יחסי מרות הינו מונח משפטי, המתאר מצב בו אדם מנצל את מערכת היחסים בינו לבין הכפופים לו כדי להשיג את הסכמתם למעשים מיניים. יחסי מרות יכולים להתקיים בעבודה בין מנהל לעובדת, בלימודים בין מרצה לסטודנטית וכן בצבא, בין מפקד לחיילים ולחיילות שלו. בין המפקד לבין חייליו מתקיימים יחסי מרות ובמקרים בהם מפקד מנצל את יחסי המרות כדי להשיג הסכמה לכאורה למעשים מיניים, מתרחש ניצול יחסי מרות בצבא.

 

איסור גורף על מערכות יחסים

כפי שראינו, ניצול יחסי מרות יכול להתרחש במסגרות רבות, דוגמת עבודה, לימודים או טיפול וכן בצה"ל. אולם בעוד שבעבודה, למשל, יחסים יכולים להיות מותרים אם הם נעשים בהסכמה חופשית של שני הצדדים וללא ניצול של יחסי מרות, בצה"ל יחסים בין מפקד לפקודה הינם אסורים תמיד. כל קשר רומנטי בעל אופי מיני הינו קשר אסור וחזקה עליו שהוא כולל ניצול יחסי מרות.

 

השלכת ניצול יחסי מרות בצבא

כדי להבין מה המשמעות של ניצול יחסי מרות בצבא, אני רוצה להבהיר לכם כלל פשוט החל בכל עבירות המין בישראל. כאשר מעשים מיניים בין שני אנשים או יותר נעשים מתוך הסכמה חופשית ומרצון, המעשים יהיו חוקיים. כמובן, כל עוד הם לא גורמים לפגיעה באף אחד. מנגד, במקרים בהם אין הסכמה חופשית ומרצון של אחד המשתתפים למעשים, מדובר במעשים אסורים הנחשבים לעבירת מין.

במקרי ניצול יחסי מרות, יש לכאורה הסכמה של כל הצדדים למעשים. חשבו על התרחיש הבא. נ' הוא מ"כ טירונים ומפקד על החיילת ע'. לפני היציאה הביתה ביום שישי, נ' התקרב אל ע', התחיל לדבר איתה ולפתע ניסה לנשק אותה. ע' חששה שאם תסרב ל-נ', הוא יתנכל לה, ישאיר אותה שבת ויאמלל אותה עוד יותר בטירונות. לכן, היא לא מתנגדת וזורמת עם הנשיקה.

לכאורה, ע' הסכימה למעשה המיני. היא שקלה את השיקולים שלה ובחרה לנשק את נ' חזרה. אולם הסכמתה למעשים לא נבעה מאהבה או משיכה שלה ל-נ', אלא משיקולים הקשורים לשירות הצבאי שלה. מקרה שכזה הוא מקרה בו ההסכמה למעשה המיני הושגה תוך ניצול יחסי מרות בצבא. הסכמה שכזו אינה הסכמה חופשית ומרצון אלא הסכמה שהושגה תוך ניצול יחסי מרות.

מכיוון שבמקרי ניצול יחסי מרות בצבא ההסכמה היא לא הסכמה חופשית ומרצון, המעשים המיניים עדיין נחשבים לאסורים והמפקד שביצע אותם עלול להיחשב לעבריין מין.

 

מי נחשב למפקד

הסברתי כי ניצול יחסי מרות בצבא נעשה במסגרת מערכת יחסים שבין מפקד לחייל או לחיילת שלו. אולם מי נחשב למפקד של חייל? רק המפקד הישיר שלו? אולי כל שרשרת הפיקוד שמעליו? מה עם מ"כים נוספים בפלוגה, שאינם מפקדים ישירים של החייל? האם חייל מהשורה שקיבל תפקיד פיקודי למשימה בודדת נחשב למפקד של שאר החיילים בצוות שלו?

התשובה לכל השאלות הללו אינה פשוטה כלל וכלל ותלויה בנסיבות המקרה. יש לבדוק פרמטרים שונים דוגמת איך הנפגעת תפסה את מערכת היחסים בינה לבין הפוגע, מה הסמכויות שיש למפקד על הפקודה ועוד. בכל מקרה שכזה, אני ממליץ לכם ולכן להיוועץ בשירותיו של עו"ד המתמחה בתיקי הטרדות מיניות שיחווה דעתו האם התרחש ניצול יחסי מרות בצבא במקרה המדובר.

 

מי נחשב לחייל בשירות

הצגתי לכם את הדילמות סביב הגדרת "מפקד" בתיקי ניצול יחסי מרות בצבא. שאלה חשובה לא פחות היא מי נחשבת לחיילת בשירות לעניין זה. האם מועמדת לגיוס שהגיעה לצו ראשון והוטרדה שם נחשבת לחיילת? ומה עם משרתת מילואים? 

אתחיל דווקא במובן מאליו – חיילת בשירות חובה או קבע נחשבת לחיילת לכל דבר ועניין ולכן אם מפקד פגע בה, יש לבחון אם התרחש ניצול של יחסי המרות בצבא. בתקופת הטירונות, החשש מפגיעות תוך ניצול יחסי מרות הינו מוגבר יחסית אך הוא לא פוסק בשום שלב בשירות וגם בתקופת שירות הקבע, ייתכנו בהחלט פגיעות הנובעות מניצול יחסי מרות בצבא.

גם משרתי מילואים ייחשבו לחיילים בזמן שהם משרתים בפועל. כמו כן, מועמדים לשירות ייחשבו לחיילים לעניין ניצול יחסי מרות בימים בהם הם נמצאים בצה"ל לצורך מיונים ושיבוצים. המקרה המורכב יותר הוא מקרה בו מפקד מהמילואים, למשל, מנצל את מערכת היחסים מחוץ למסגרת הצבאית.

ניעזר בדוגמה הבאה כדי להבין את הדילמה. י' היא משרתת מילואים צעירה. ג' הוא המפקד שלה במילואים. ל-י' נקבעו מילואים בשבוע הבא. היום, ג' פגש אותה בקניון והציע לה לצאת איתו. י' תוהה האם קשר שכזה הוא חוקי ומותר או שהוא נוגד את פקודות הצבא ועלול להיחשב לניצול יחסי מרות בצבא. מה הדין במקרה זה?

התשובה לשאלה מורכבת וצריכה להיבחן על פי נסיבות כל מקרה ומקרה. לא אוכל לתת לכם תשובה חד משמעית הנכונה לכל המקרים, כי זו פשוט תהיה טעות. יש לבחון האם ההסכמה נבעה מיחסי המרות, האם ניתן להכליל את י' בהגדרת "בשירות" על פי חוק שירות הביטחון, ועוד. גם כאן, רצוי להיוועץ בעורך דין המתמחה בתחום כדי לדעת כיצד נכון לפעול.

 

תקדימים מהשנים האחרונות

צה"ל לוקח ברצינות רבה תיקי ניצול יחסי מרות ומעניש את המפקדים שהורשעו בהתאם. לא מעט מפקדים שהורשעו בניצול יחסי מרות הודחו מפיקוד או ספגו השעיות משמעותיות. בנוסף, במספר תיקים מפורסמים, חויבו המפקדים בתשלום פיצויים משמעותיים. בפרשת חג'בי, בה נסגרה עסקת טיעון עם לירן חג'בי שהיה מפקד גדוד צבר, חויב המפקד בתשלום 140 אלף שקלים לחיילת בה פגע תוך ניצול יחסי מרות בשירות!

זהו מקרה בודד מתוך שורה של מקרים בשנים האחרונות בהם מפקדים נתנו את הדין על מעשיהם. זכרו – מערכות יחסים בין מפקד לפקודה תמיד אסורים ובמקרים בהם הפקודה נפגעה או הוטרדה מהמעשים, המפקד עלול להיענש בחומרה ולהתחייב בתשלום פיצויים לנפגעת.

 

עבירות ניצול יחסי מרות בצבא

ניצול יחסי מרות בצבא רלוונטי לארבע עבירות מין – בעילה אסורה בהסכמה, מעשה מגונה באדם, מעשה מגונה בפני אדם ועבירת ההטרדה המינית. אפרט אודות כל אחת מהעבירות הללו בטבלה המסכמת. הדברים מובאים בקצרה ובתמצות ואני מזמין אתכם להרחיב אודות עבירות אלו במאמרים נוספים באתר.

 

עבירות מין תוך ניצול יחסי מרות בצבא

העבירה תוכן העבירה באופן כללי תוכן העבירה תוך ניצול יחסי מרות העונש על העבירה
בעילה אסורה בהסכמה בעילה של קטינה בגילאי 14 עד 16 בהסכמה בעילה של בוגרת בהסכמה שהושגה תוך ניצול יחסי מרות בצבא אם החיילת בת 16 עד 18 – 5 שנות מאסר.

אם החיילת בת 18+ – 3 שנות מאסר

מעשה מגונה באדם ביצוע מעשים לצורך ביזוי, סיפוק או גירוי מיני הכוללים מגע באדם אחר שלא בהסכמתו ביצוע מעשים שכאלו בהסכמתו של אדם, כאשר ההסכמה הושגה תוך ניצול יחסי מרות בשירות צבאי עד שנתיים מאסר
מעשה מגונה בפני אדם ביצוע מעשים מיניים בפני אדם אחר שלא בהסכמתו, ובמקום פומבי ביצוע מעשים אלו בפני אדם בהסכמה שהושגה תוך ניצול יחסי מרות בכל מקום שהוא עד שנת מאסר אחת
הטרדה מינית מעשים מגונים וכן התייחסויות או הצעות מיניות חוזרות, כאשר הניצע הביע את התנגדותו להצעות ולהתייחסויות הללו מעשים ואמרות אלו, אף אם החיילת לא הביעה את התנגדותה להתייחסויות ולהצעות המיניות
  • עד שנתיים מאסר
  • פיצויים עד 120 אלף שקלים ללא הוכחת נזק

 

פקודת איסור פגיעה על רקע מיני

בצבא, מלבד החוק למניעת הטרדה מינית וחוק העונשין, חלה גם הפקודה המטכ"לית לאיסור פגיעה על רקע מיני. פקודה היא למעשה חוק צבאי, המכתיבה את הכללים הפנים – צבאיים. פקודה זו מסדירה את כל הטיפול וההליכים במקרי הטרדות מיניות בצבא.

באופן כללי, הוראות הפקודה דומות מאוד להוראות החוקים האזרחיים בהם עסקנו, תוך ביצוע ההתאמות הנדרשות. עם זאת, לפקודה תוספת משמעותית בכל הקשור לטיפול הנפשי בהטרדות המיניות.

לפי הפקודה, על המפקד למנות קצינת ת"ש שתשמש כממונה על הטרדות מיניות ביחידה ואליה יפנו חיילים שנפגעו מהטרדה וזקוקים לליווי. הקצינה, יחד עם הרע"ן ושאר אנשי בריאות הנפש ביחידה, ילוו את החייל או החיילת שנפגעו מההטרדה המינית או מכל עבירת מין אחרת ויעניקו להם את הסיוע הנפשי והפסיכולוגי הדרוש להם.

כמו כן, הפקודה עוסקת בדרכי הגשת תלונה ובירורה במסגרת שירות צבאי. על פי הפקודה, ככל שהפוגע הינו מפקד שניצל את יחסי המרות שלו, הנפגע לא יגיש תלונה למשטרה אלא יגיש תלונה במסגרת מערכות השיפוט הצבאי. כאשר הדבר יידרש, התלונה תעבור לטיפול המשטרה.

חייל שיורשע בהטרדה מינית תוך ניצול יחסי מרות בצבא, צפוי להיענש בחומרה. החייל יישלח לעונשי מאסר ככל שחומרת ההטרדה המינית תצדיק זאת. זאת ועוד, במקרים בהם המטריד הוא משרת קבע בצה"ל, ייתכן בהחלט שהוא יודח משירות הקבע ויחייבו אותו לעזוב את צה"ל. לעיתים, עזיבה זו תלווה בהורדת דרגות.

 

לסיכום

לסיכום, ניצול יחסי מרות בצבא הינה תופעה פסולה ואסורה שהחוק רואה בחומרה רבה. חוק העונשין, החוק למניעת הטרדה מינית וכן פקודת איסור פגיעה על רקע מיני, אוסרים על ביצוע מעשים מיניים תוך ניצול יחסי מרות בשירות הצבאי וקובעים עונשים משמעותיים על עבירות אלו. מפקד שהורשע בניצול יחסי מרות בצבא, עלול למצוא את עצמו מודח משירות צבאי.

 

מה נחשב לניצול יחסי מרות בצבא?

כל קשר מיני בין מפקד לבין חייל שכפוף לו באופן זמני או קבוע, המתבסס על הסכמה שאינה חופשית ומרצון אלא נובעת משיקולי סמכות וכפיפות, הינו קשר המבוצע תוך ניצול יחסי מרות בצבא. קשר שכזה הינו אסור ומהווה עבירה פלילית חמורה.

 

מה העונש על ניצול יחסי מרות בצבא?

העונש על ניצול יחסי מרות בצבא תלוי בעבירה שבוצעה. על עבירות בעילה אסורה בהסכמה, ניתן לקבל עונש של 3 שנות מאסר לכל היותר. בעבירות הטרדה מינית ומעשים מגונים באדם אחר, העונש המקסימלי עומד על שנתיים מאסר. בעבירות מעשים מגונים בפני אחר, העונש המירבי הוא שנת מאסר אחת בלבד.

 

האם ניתן להדיח מפקד שניצל יחסי מרות בצבא?

בהחלט. לא רק שניתן להדיח מפקד שכזה, אלא שגם פעמים רבות הדחתו הינה מתחייבת. במקרים בהם המפקד הוא חייל בשירות קבע, הוא לא רק יודח מהפיקוד אלא יעזוב לחלוטין את צה"ל.

 

האם אפשר לקבל פיצויים על ניצול יחסי מרות בצבא?

נפגעות ניצול יחסי מרות בצבא זכאיות לפיצויים מהפוגע. בתיקי הטרדה מינית, הן יוכלו לתבוע עד 120 אלף שקלים ללא כל צורך להוכיח שנגרם להן נזק. בתיקי בעילה אסורה, הנפגעות יצטרכו להוכיח שהבעילה האסורה גרמה להן לנזק ממשי או לפחות לכאב וסבל. 

אולי תאהבו גם את

עורך דין צוואות
מה חשוב שיופיע בצוואה?

צוואה היא מסמך משפטי המתאר את רצונותיו של אדם לגבי חלוקת נכסיו וטיפול בתלויים בו לאחר פטירתו. בעת עריכת צוואה, יש חשיבות מכרעת לכלול מרכיבים

קראו עוד »