חיפוש

נישואים אזרחיים או נישואים ברבנות?

בשנים האחרונות אנו נתקלים בזוגות רבים שתוהים לגבי סוג הנישואים המתאימים להם ביותר – נישואים אזרחיים או נישואים ברבנות. עובדה זו הובילה אותנו לבדוק את הנושא באופן מעמיק, במטרה להקל על המתלבטים, כדי שאלה יוכלו להגיע להחלטה הנכונה עבורם. נזמין אתכם להישאר כאן, כדי שתוכלו לגלות את הפרטים העדכניים שיאפשרו לכם לשים את האצבע על האפשרות המתאימה עבורכם.

 

נישואים אזרחיים – ההגדרה

הנישואים האזרחיים אינם מתקיימים בישראל שנחשבת למדינת הלכה יהודית. מי שרוצים להתחתן בדרך עקיפה (כלומר, ללא תלות ברבנות), צריכים לפנות למדינות זרות, בהן ניתן לערוך את טקס הנישואים. יש רשימה ארוכה של מדינות שמקבלות ישראלים שרוצים להתחתן באופן זה, לדוגמא:

  • יוון
  • קפריסין
  • בולגריה
  • קנדה
  • ספרד
  • ארצות הברית ועוד

 

כל מה שצריך לדעת על המעמד  – "ידועים בציבור"

בני זוג שבחרו להתחתן בנישואים אזרחיים, צפויים להיות מוכרים בישראל כ"ידועים בציבור". מדובר במעמד שמכיר בבני הזוג כמי שמנהלים מערכת זוגית או חיי משפחה למשך תקופה ממושכת. חשוב לציין שמומלץ לפנות אל עו"ד מומחה לנישואים אזרחיים – הלנה שמחי במידה ואתם מתכננים להתחתן באופן שכזה. שכן, יש צורך בהכנה וחתימה של מסמכים חיוניים (הסכם ממון ועריכת צוואה) שישמרו עליכם במידה ותחליטו להיפרד או שאחד מבני הזוג ילך לעולמו בטרם עת.

 

איך מתחתנים בנישואים אזרחיים?

התהליך של נישואים אזרחיים אינו מורכב כלל והוא מצריך בתור התחלה, בחירה במדינה שבה תרצו להירשם. בירור שערכנו בנושא העלה שמרבית הזוגות בוחרים ביעדים קרובים, לדוגמא: קפריסין ויוון. נציין שיש צורך ברישום של טפסים שיישלחו אליכם על ידי משרדי הנישואים של המדינה שבה החתונה תיערך. לאחר שתסיימו את הרישום מרחוק, תצטרכו לקבוע תור בבית העיריה ביעד הנבחר ולתאם את התאריך והשעה שמתאימה לכם.

 

נישואים ברבנות – ההגדרה

כעת ניתן להרחיב אודות הנישואים ברבנות שכולנו שמענו עליהם, אך מעטים מכירים בהם באופן מעמיק. נסביר שמדובר בהליך שמתבצע ברבנות כ – 3 חודשים לפני מועד החתונה. בני הזוג צריכים להגיע ללשכת הנישואין שקרובה לביתם בתיאום הגעה מראש. בעת ההגעה למקום יש לבצע את ההליכים הבאים:

  1. לשלם אגרת נישואין
  2. למסור את המסמכים הדרושים
  3. לחתום על הצהרה שמעידה על הנוכחות של בני הזוג להינשא ברבנות

 

רק לאחר שכל המסמכים יימסרו, ניתן יהיה לפתוח את התיק ברבנות ובני הזוג יצטרכו לדאוג לשני עדים שגילם מעל 18, כדי שהם יעידו על היכרות עם בני הזוג. שימו לב – מומלץ לבחור בחברים בלבד, משום שהעדים לא יכולים להיות קרובי משפחה של אחד מבני הזוג.

 

רוצים להתחתן ברבנות? אלה המסמכים שתצטרכו למסור

חשוב להכין מראש את כל המסמכים שצריכים להימסר בעת פתיחת התיק. שכן, מי שיגיעו ללא מסמך אחד או יותר, יידרשו לחזור למקום בהמשך ולמסור את המסמכים החסרים. בחרנו להציג בפניכם את המסמכים האלה, כדי שתוכלו להיות בטוחים בכך שתגיעו מוכנים:

  • תעודת זהות עם ספח
  • 3 תמונות פספורט
  • 700 ₪ עבור האגרה
  • צילום כתובה של ההורים
  • צילום תעודת נישואים של ההורים

שימו לב, במקרים מסוימים תתבקשו למסור טופס להוכחת יהדות ותעודת רווקות (אם הגעתם לרבנות שלא נמצאת בקרבת אזור המגורים שלכם).

 

בדקו אם אתם פסולי חיתון

לא כל אחד יכול להתחתן ברבנות. שכן, יש מי שמוגדרים על פי ההלכה כ – "פסולי חיתון", לדוגמא:

  • מסורבות גט
  • ממזרים
  • זוגות חד מיניים
  • מי שרוצים להתחתן עם בן או בת זוג שאינם יהודיים
  • כהן וגרושה
  • אנשים שהיהדות שלהם אינה ברורה

 

מי שיגלו שהם עונים על אחד או יותר מהקריטריונים הבאים, לא צריכים לוותר על הליך הנישואים באופן מוחלט. שכן, הם יוכלו להתחתן במסגרת נישואים אזרחיים.

 

ההליך המשותף לשני סוגי הנישואים – פנייה לעורך דין לדיני משפחה

לא ניתן לכתוב על סוגי הנישואים הקיימים בישראל, מבלי להתעכב לרגע על תפקידו החיוני של עורך הדין שיעניק לכם ביטחון כלכלי. שכן, בעל מקצוע זה ינסח יחד אתכם הסכם ממון. מדובר במסמך משפטי שיסדיר את תנאי הפרידה שלכם במידה ותחליטו להתגרש. הסכם זה מכסה נושאים חשובים, לדוגמא:

  • תשלום מזונות
  • חלוקת רכוש ועוד

 

טיפ לסיום: תבדקו את טיבו של עורך הדין טרם קבלת השירות

פניה לעורך דין שעוסק בדיני משפחה אינה עניין של מה בכך. עליכם להיות בטוחים שמדובר במי שיש לו ניסיון רב בתחום. נמליץ בהזדמנות זו לבקר באתרים של עורכי דין שמעניקים שירות למי שהתחתנו או מתכננים להתחתן בסוג הנישואים שבחרתם. ניתן לעשות זאת תוך יישום של אחת או יותר מהדרכים הבאות:

  1. קריאת חוות דעת שנכתבו בלשונית הביקורות של גוגל – פלטפורמה זו תגלה לכם מי הם לקוחותיו הקודמים של עורך הדין. כך שתוכלו לראות אם יש לו ניסיון בליווי של בני זוג שהתחתנו בנישואים אזרחיים או ברבנות

 

  1. גלישה ברשתות החברתיות – נעשה כיום שימוש נרחב ברשתות חברתיות שונות שמאפשרות לגולשים להכיר באינפורמציה עדכנית ומהימנה. אם אתם נוכחים בפלטפורמה זו, תוכלו לעיין בדפים עסקיים של עורכי דין או לפרסם פוסטים בפרופיל הפרטי שלכם, כדי שתוכלו לקבל חוות דעת שיעשו לכם סדר בנושא.

 

השורה התחתונה – הגיע הזמן לבחור

עד כאן כל המידע שצריך להכיר אודות נישואים אזרחיים ונישואים שמתקיימים ברבנות. בשלב זה אתם כבר יודעים מהי הדרך המתאימה לכם ביותר, כך נותר לכם רק להכין את המסמכים, ליצור קשר עם גורמים מוסמכים ולהסתייע בעורך דין שיעניק לכם שקט נפשי. נאחל שתבצעו בחירה נכונה ותיהנו מזוגיות אוהבת לאורך שנים רבות.

נישואים

אולי תאהבו גם את

ניצול יחסי מרות בצבא

בעבר, הטרדות מיניות בצבא היו נפוצות במיוחד ואף נתפסו כדבר מקובל במידת מה. לפני כשלושים שנה, המחוקק הישראלי החליט להיאבק בתופעת ההטרדות המיניות בכלל ובהטרדות

קראו עוד »
עורך דין צוואות
מה חשוב שיופיע בצוואה?

צוואה היא מסמך משפטי המתאר את רצונותיו של אדם לגבי חלוקת נכסיו וטיפול בתלויים בו לאחר פטירתו. בעת עריכת צוואה, יש חשיבות מכרעת לכלול מרכיבים

קראו עוד »